طراحی وسیله کمک آموزشی برای کودکان ناشنوا با رویکرد طراحی رابط کاربری

پایان نامه
چکیده

اکثر مربیانی که با کودکان ناشنوا و کم شنوا کار می کنند، توافق دارند که تشخیص اولیه ،تقویت صوت و نحوه مداخله برای کودکان بسیار مهم می باشد. اهداف نهایی مربیان این است که کودکان در استفاده از زبان، سیال و با کفایت شوند. یکی از این تلاش ها در جهت رشد گفتار کودکان به کارگیری لوازم و تجهیزات کمک آموزشی می باشد. . هم اکنون نرم افزارهایی وجود دارد که جهت آشنایی کودکان با صدا و تمرین گفتار به کار می رود. اما این نرم افزارها نقص های زیادی دارند که عمده نقص آن عدم توجه به نیازهای گروه هدف و استفاده از سمبل های ناآشنا می باشد که مانع برقراری ارتباط صحیح بین کاربر و محصول می شود. بنابراین لازم است که تغییراتی درنحو? این تعامل صورت گیرد هدف طراحی رابط کاربری نیز برقراری همین تعامل می باشد.این پروژه،با هدف اصلاح گفتارکودکان ناشنوایی که کاشت حلزون داشته اندتدوین گشته است.براساس روش آموزشی شنوایی -کلامی که برای آموزش این کودکان به کار می رود،گفتگوی آموزشی بین گفتار درمان و کودک به صورت مدلی جهت کشف نیاز درآمد و براساس آن،طراحی در دو بخش طراحی رابط کاربری و طراحی محصول صورت گرفت.سپس طرح ها با نتایج حاصل از یافته های تحقیق تلفیق و ارتقا داده شد و با توجه به معیارهای طراحی مورد ارزیابی قرار گرفت.در ارزیابی محصول به دلیل کمبود تعداد کودکان کاشت حلزون بر تجربه کارشناس گفتار درمان و مشاوره با وی و مقایسه با نتایج مشابه حاصل از تحقیقات انجام شده ی قبلی توسط کارشناسان دیگرتکیه شده است.در انتها محصولی به عنوان وسیله ی کمک آموزشی برای کودکان ناشنوا با رابط کاربری های خاص برای آنها طراحی گردید.از مهمترین نتایج حاصل از پروژه می توان به این موارد اشاره کرد ساده سازی محیط مجازی، برای درک نحوه ی ادای حروفات با کمک گرفتن از تصاویر،فیلم و انیمیشن،استفاده از آیکون های تصویری به جای سمبل های زبانی یا نشانه های ناآشنا،کمک به کودک در جهت گفتار خوانی و پایش صدای خود واصلاح گفتار،جلوگیری از دخالت لهجه و گویش والدین در درک مخرج حروف برای کودکان ویکسان سازی آموزش

منابع مشابه

طراحی وسیله کمک آموزشی برای بهبود تمرکز کودکان بیش فعال با نقص توجه با رویکرد طراحی تعاملی و کودکان

رویکرد طراحی تعاملی با محوریت کودکان، بر اساس دستورالعمل های جدید و به سرعت در حال رشد از حیطه تعامل انسان و کامپیوتر است که بر روی محصولات کودکان تمرکز دارد. روند دلگرم کننده در پژوهش های چند سال اخیر در این رویکرد، طراحی فن آوری برای کودکان با نیازهای ویژه است. اختلال بیش فعالی با نقص توجه، یک اختلال شایع در کودکان محسوب می گردد، علت اصلی بسیاری از مشکلات کودکانِ مبتلا به بیش فعالی با نقص توجه...

طراحی با رویکرد احساسگرا مطالعه موردی: طراحی وسیله سرگرمی

هدف از این مقاله، کاربردی سازی بنیادهای نظری طراحی احساس گرا برای طراحان و به ویژه طراحان صنعت است. امروزه در دنیای طراحی، رویکرد طراحی احساسگرا به عنوان پلی میان دانش طراحی و سایر حوزه های مرتبط با این دانش مطرح گردیده است و به مثابه ابزاری نیرومند برای تضمین موفقیت محصول و جلب خوشنودی کاربران به کار برده می شود. در پژوهش حاضر با توجه به نظریه‌های مطرح شده در این حیطه، سعی بر این بوده است تا چ...

متن کامل

بررسی عوامل مؤثر در طراحی وسایل کمک آموزشی برای حفظ و پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی

بررسی عوامل مؤثر در طراحی وسایل کمک آموزشی برای حفظ و پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی یاسمین رکنی فرد1 مهدی اصل فلاح2 آزاده یوسفی3 چکیده هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفه­های خلاقیت کودکان پیش­دبستانی و بهره­گیری ازمدلهای پرورش خلاقیت در طراحی وسایل کمک آموزشی است برای اینکه انگیزه کودکان را برای یادگیری حفظ کند تا بتوان از کاسته شدن خلاقیت کودکان در سنین بالاتر پیشگیری کرد.در این مطالعه مقطعی ن...

متن کامل

ارتباط بین الگوی بصری و توجه در طراحی آموزشی با کمک کامپیوتر برای کودکان با اختلال ADHD

اختلال نارسایی توجه و فزون­کنشی به عنوان یکی از شایع­ترین اختلال دوران مدرسه با مشکل‌های تحصیلی بسیاری همراه است که لزوم استفاده از مداخله های مناسب را ایجاب می‌­کند. یکی از راهبردهای موثر در زمینه آموزشی برای این کودکان آموزش مبتنی بر کامپیوتر است. پژوهش حاضر به دنبال یافتن راه حلی برای چالش پیش روی راهبرد مذکور، یعنی تشخیص زمان توجه یادگیرنده برای ارایه آموزش در بهترین زمان ممکن طرح ریزی شده ...

متن کامل

طراحی با رویکرد احساسگرا مطالعه موردی: طراحی وسیله سرگرمی

هدف از این مقاله، کاربردی سازی بنیادهای نظری طراحی احساس گرا برای طراحان و به ویژه طراحان صنعت است. امروزه در دنیای طراحی، رویکرد طراحی احساسگرا به عنوان پلی میان دانش طراحی و سایر حوزه های مرتبط با این دانش مطرح گردیده است و به مثابه ابزاری نیرومند برای تضمین موفقیت محصول و جلب خوشنودی کاربران به کار برده می شود. در پژوهش حاضر با توجه به نظریه های مطرح شده در این حیطه، سعی بر این بوده است تا چ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023